Recent heeft Stichting VNA een nieuwe huisstijl met een nieuw logo geïntroduceerd. Nu lanceert VNA een nieuwe website in dezelfde stijl.

Kristian van Zijtveld, directeur VNA, vertelt over de positionering van de stichting: “VNA beweegt al meer dan 70 jaar mee met elke generatie. De essentie van VNA is echter nooit veranderd. Wij verbinden generaties om de toekomst van de zelfstandige openbare farmacie zeker te stellen. Lokaal ondernemerschap leidt namelijk tot de best mogelijke farmaceutische zorg.”

Nieuw logo

Medio december werd de VNActueel in de nieuwe huisstijl uitgegeven, met nieuw logo. Van Zijtveld: “Ons nieuwe logo is een visualisering van wie VNA is en waar VNA voor staat. Wij zijn een stabiel platform voor de oude én de nieuwe generatie apothekers. Een eigentijdse organisatie die ook na ruim 70 jaar nog steeds middenin het farmaceutische leven staat. Een stichting die enerzijds beginnend apothekers op weg helpt en met hen de reis maakt tot volledig zelfstandig openbaar apotheker. Anderzijds borgen wij het levenswerk van overdragende apothekers door de overdracht van hun apotheek aan een ambitieuze nieuwe generatie.”

Springplank

Lokaal. Zelfstandig. Apothekerschap. Wie de archiefstukken erop naleest, ziet deze drie woorden steeds terugkomen. “Waarom wij ons inzetten voor het behoud van de zelfstandige openbare farmacie? Zelfstandige ondernemers zorgen voor kwaliteit, zien kansen en zijn lokaal maatschappelijk betrokken. Hun autonomie zorgt ervoor dat de farmaceutische zorg zich blijft ontwikkelen. Zij passen zich aan aan de veranderende tijdsgeest én blijven lokaal verbonden met de mensen voor wie ze uiteindelijk zorgen. De organische ringen in ons nieuwe logo staan hier symbool voor. Zelfstandig openbaar apothekers brengen letterlijk de farmaceutische zorg in beweging. Daarom helpen wij jonge apothekers om zelfstandig apotheker-ondernemer te worden. Dat doen we met een concept waarbij VNA ondersteunt, maar zij zelf de touwtjes in handen hebben. Zo is VNA de springplank naar een eigen apotheek.”

Voor jouw apotheek

Het nieuwe VNA-logo draagt als pay-off ‘Voor jouw apotheek’. Dat is niet voor niets. “We zijn er voor de openbaar apotheker en zijn apotheek. Vanaf zijn eerste stappen als apotheker-ondernemer tot het moment dat hij stopt en overdraagt. We zijn een onafhankelijk platform voor ondernemende apothekers. Een plek waar ze naartoe kunnen gaan als zíj dat willen en waar ze kunnen sparren met ons en met collega-apotheker-ondernemers. Wij bieden apothekers van alle geledingen – jong, oud, startend, vennoot, overdragend en aangesloten – op verschillende manieren de gelegenheid om bij elkaar te komen. Ons doel hierbij is om ondernemerschap bij jonge apothekers te stimuleren, stichtingsapothekers te faciliteren en de overdracht van apothekers te orkestreren, zodat de zelfstandige openbare farmacie blijft bestaan.”

Nieuwe website

Op de nieuwe website is gekozen voor foto’s van VNA-apothekers. Geen onpersoonlijke stockfoto’s dus, maar echte apothekers uit heel het land. De voorwerpen op de website komen ook uit apotheken die aan VNA verbonden zijn. Met de nieuwe website hoopt VNA meer (jonge) apothekers aan te trekken die op termijn een eigen apotheek willen runnen. Daarnaast biedt de website info voor apothekers die zich willen aansluiten bij VNA en/of hun apotheek aan VNA willen overdragen. De website is tot stand gekomen in goede samenwerking met webbureau Memento uit Amsterdam/Baarn. Mede-directeur Marc de Geus: “Wij kennen VNA als een club die meegaat met de tijd en tegelijkertijd authentiek blijft. Dat is ook aan deze herkenbare, eigenzinnige website te zien”.